Thursday 18 October 2012

Minyak pelincir or minyak engine mana yang sesuai??

Aku tengok skarang ni banyak tul minyak engine yang berada di pasaran......pelbagai jenama dan macam-macam gred....Sebelum ni aku selalu hantar je kereta kt bengkel untuk servis dan inform dia kata nk guna minyak fully syn yg boleh tahan 10,000km..Aku xpernah amik port sgt psl kelikatan minyak tu samada 5w-40, 10w-40,5w-50,10w-50 or 10w-60.....Bagi aku "as long fully syn everything should be ok"...huhuhu....Tetapi kebelakangan ini banyak article dan review yang aku baca pasal minyak pelincir ni..rupanya walaupun semua Fully Syn teapi ada perbezaannya......

SAE J300 telah menetapkan sebelas nilai Kelikatan bagi minyak Single-Grade, di mana enam daripadanya diklasifikasikan sebagai Winter-grades dan diberi penunjuk W. 11 nilai kelikatan itu adalah nilai 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50, dan 60. Angka-angka ini sering disebut sebagai 'weight' bagi minyak enjin.

Perbezaan penunjuk dengan W (winter grade) dan tanpa W (non- winter grade) adalah mengikut perbezaan jenis ujian kelikatan pada minyak. Pada asasnya lebih tinggi kelikatan minyak maka lebih tinggi grad kelikatan pada SAE.

Boleh dikatakan kadar julat suhu minyak pada kebanyakan enjin seperti di Malaysia adalah luas, jarak julat suhu enjin sejuk sehingga suhu panas

Untuk menjadikan sesuatu minyak itu Multi Grade, bahan adiktif dimasukkan.
Matlamat sebenar penghasilan minyak Multi-Grade adalah mewujudkan asas kelikatan minyak untuk ketika enjin sejuk dan kelikatan kedua yg sesuai untuk ketika enjin beroperasi yang berada dalam keadaan panas. Ini membolehkan minyak itu digunakan dalam keadaan suhu yang berbeza. Malahan ia juga dipanggil ‘all-season oil’. Pada asasnya kadar kelikatan minyak Multi-Grade bergantung pada keadaan asal semulajadi minyak itu sendiri dan jumlah aditif yang ditambah pada minyak.

SAE pada minyak Multi-Grade merangkumi 2 grad kelikatan minyak; contohnya pada 10W-30. Dua nombor tersebut pada dasarnya dianggap oleh SAE J300 sebagai dua minyak Single-Grade. Oleh itu, minyak 10W-30 mesti melepasi pengkelassan kelikatan SAE J300 untuk kedua-dua 10W dan 30, dan kelikatan minyak Multi-Grade 10W-30 itu terbatas dalam kadar kepekatan itu sahaja (contohnya 10W-30 tidak boleh mencapai kelikatan 5W).

Setakat ini aku berasa selesa dan berpuas hati dengan menggunakan minyak multi grade 10W-50 keluar Xra Power Motor Oil yang diperkenalkan oleh kawan aku. Pada mulanya aku agak ragu-ragu nak gunakan minyak tersebut pada "Bimmer" kesayangan aku. Dah ler ni first time aku DIY tukar engine oil, agak cuak gak..huhuhu....Setelah 3 hari aku menggunakan minyak tersebut mmg terasa perbezaan. Engine rasa smooth je dan x rasa pressure or paksaan kalau aku tekan paddle minyak tu.Rasa ringan je dan aku tgk OBC kt kereta aku jugak berubah.sebelum ini untuk pergi sejauh 100km, kereta aku menggunakan 13.7L tetapi skarang hanya menggunakan 11.6L untuk pergi sejauh 100km....Aku amat berpuas hati dan sehingga kini masih pakai lagi minyak tu..


Xra Power Motor Oil Fully Syn : RM 137 nett


 Engine kereta aku ni inline-6 (6 potters) jadi pakai 7L minyak pelincir. Terpaksa la aku beli 2 botol...huhuhu
 Taukey minyak tengah tolong re-fill engine oil kereta aku...Thank you Big Boss...hahahaha
 Packaging Baru Xra Power Engine Oil
Aku siap beli buku cara-cara nk DIY ni...tak silap aku buku ni pun harga agak mhl dalam RM150..Dah sama dengan harga minyak...Tapi xpele since aku baru pakai "Bimmer" ni jd banyak benda yang nk kena tau..Lagipun aku tkt kena ketuk dengan mekanik-mekanik yang berpendapat asal pakai BMW je orang tu banyak duit dan harga kena le tekan "Kaw2"......Ini pengetahuan korang, minyak ni gak bersesuai dengan BMW yang menggunakan magnesium engine- 5series E60... klau korang pakai minyak 10w40 utk magnesium engine, setelah beberapa ribu KM berjalan, minyak akan berkurang dan korang kena top up..Tapi kalu minyak 10w-50,5w-50 or 10w-60 mmg sesuai utk engine tu dan korang tak perlu risau masalah kekurangan minyak hitam/ minyak pelincir.....

Further info psl minyak ni korang leh msg/whatsapp member aku :017-2014057

No comments:

Post a Comment